Je právě

pátek 2. května 2014

Domácí jazyková průprava

Ve škole jsem se na češtinu těšila, bavila mě pravidla, sloh, i učitelky byly prima. Podmět a přísudek, předložky, spojky, pády,  vyjmenovaná slova – s tím spolužáci bojovali a já jsem nechápala proč. Za to literatura, básničky, to zase šlo lépe jim…
   Nic proti našim, ale dobře, že jsem nepotřebovala jejich rady. Nemají na jazyky talen…t
   Slýchala jsem často tátu si zpívat. Okouzlovalo mě, jak umí anglicky – kde k tomu přišel? Bez vyptávání – jen s tichou závistí jsem ho napodobovala.
Áj džeskouuu, tu seeej, áj lóv juuu!
Šeuy šéuy lejdy, áj nýďů, áj mišiů,
Kis ju alouva bejbe, ouu tů de náj…
Jooo ma haad, jooo ma soul…
   No prosím, až na střední škole jsem přišla víc do styku s angličtinou a němčinou, můj obdiv slábl, puberta sílila a já tátovi nadávala, jak ty písničky przní. Poučovala jsem ho, nekonečně, neúspěšně.
Dodnes čte zbrkle televizní program, ještě si mě zavolá, abych měla přehled a chce mnou překládat názvy filmů a porovnávat, co říkám s titulkem v novinách. Jenže mu je jedno, jestli čte night nebo nicht, slyším anglická slova německy a naopak, cítím se jako blbec a mám zlost. Jen malý… Je z toho spíš náš rituál…
   Mamina vidí německé ostré s - ß - jako b a tak se ptá:
„Co znamená grúben? A drauben?
Hádám se s ní po sté, že taková slova němci nemají. Nezabere to… Ani vysvětlení nepomůže…
   Viděli jste ten díl seriálu Ženatý se závazky, kdy přišel El Bunda do obchodu s deskama a zazpíval:
 „Hmmm hmmm hiiim, hmmm hmmm hmmm hiiimmm“,
 neboť si nepamatoval název oblíbeného hitu?
   Zazvonil mi telefon, volal táta:
„Prosím tě, chtěl bych jednu písničku, vždyť ty moje všecky znáš…
Je to takový fuuu, fuuu, fuuu“!
Nezadržitelně jsem se rozchechtala – „co že to je? Děláš si srandu“?
„No nech toho, nedělám, Fuuu, fuuu, mucilaj“!
tak to mě teda uklidnilo, vážně. Smíchy mi tekly sliny i slzy.
„Ty, tati, nechceš jít natáčet scénky, který by pak dávali na silvestra“?
Málem by se urazil a já nemohla popadnout dech…
„Fuuu, fuuu mucilaj“ – (it’s a blue, blue moon tonigh´t od Bad boys blue).
   Mimochodem – Bad boys blue jsou pro něj zásadně černoši a Modern talking zase talkini!
   „Tatiii, nechceš ještě písničku, kde se zpívá třeba (samué dýpencay)“?
„No můžeš ji taky přivést, jestli máš, jen teď přesně nevím, kterou myslíš“!
   Vy máte tušení, která to byla? No přece jedna od Abby:
„Samué dýpincaj, ju masnou áj mišjů“! –(The Winner takes it all)!d

Žádné komentáře:

Okomentovat