Je právě

sobota 21. července 2018

OrCam MyEye 2.0 - brýle, které vidí, co je v nás!

   Chci hned na začátku napsat, že článek je jen osobní, subjektivní, pocitový, momentální, trochu zmatené, trochu radostné uvažování a tápání! Rozhodně nikoho nechci ani odradit, ani poškodit. Nebudu slibovat zázraky, ne okamžitě. A třeba si vybojovaných věcí o to víc vážíme.
Český web produktu OrCam MyEye 2.0 se postupně upravuje a rozrůstá.
   Mám velmi ráda moderní techniku. Jako zrakově poztižené mi často usnadňuje život. Proto, když manžel David tuším v květnu narazil na internetu na článek o chytrých brýlích OrCam MyEeye 2.0, zaplesali jsme oba!
Vyzkoušeli jsme chytré Brýle, které lidem vrací zrak!
  Nadchla jsem se tak moc, že jsem se hned zastavila a musela si uvědomit něco, co budu často vysvětlovat mnohým zdravým přátelům. Brýle se nepropojí s mozkem a nezačnu vidět. Ani na chvíli!:) Brýle jsou jen držák pro maličkou lehkou chytrou kameru, která mi přečte spoustu informací a nebudu tak muset pořád držet v ruce mobil. Je to takhle konfortnější, ale brýle opravdu žádnou chytrou funkci nemají!!!
   Nedalo mi to a pátrala jsem na internetu po oficiálních stránkách - facebooku, youtube... Minipříběhy, hlavně reklamy - v nich emoce a slova o změněných životech, nezávislosti.., revoluci!
Reklamy potřebují prodat, proto přehánějí, nemám jim to za zlé, jsou sugestivní, lákavé.
Snažila jsem se stát nohama na zemi a hledala zkušenosti. Těch bylo na netu malinko - byly jen a jen pozitivní.
To byl tak oslňující obrázek, že ho jako mrak zahalila pouze cena, tuším 4500 dolarů, 5000 eur. Ani to mě teda nakonec neodradilo.
Modlili jsme se s Davidem za dostupnost v Čr, za možnost se s pomůckou seznámit a čekali jsme, co bude dál!
Na facebookových stránkách OrCamu jsem k nějakému přízpěvku napsala komentář a zapomněla na něj. odepsali mi zanedlouho, v neděli 3. června na messenger, abych vyplnila formulář a až bude kamera u nás k dispozici, někdo se se mnou spojí! Bylo to dobrodružné psát si s člověkem z Izraele cestou od tchyně zatím scify, ale kdo ví?! Formulář jsem vyplnila, zvědavá, co vývojáři dokážou, mám je za to ráda! Tak třeba jednou potrénuju angličtinu.
A tak mě zaskočilo, když mi už za měsíc telefonoval zástupce Orcamu pro českou republiku, pan Kachel z brněnské firmy Sagitta,
dokonce na mě mluvil česky!:)
Dohodli jsme si datum, kdy bude v Praze, zrovna se vracíme z dovolené, nemůžeme se dočkat! Takový přepich, nemusíme na hromadnou akci, kameru si vyzkoušíme doma! Hurááááá!
   Natěšeně jsme čekali, co kamerka předvede.
Pan Kachel přijel dokonce dřív. Připravila jsem si knížku, obal od sušenek, však ostatní vyplyne z bádání.
Brýle promluvily už mezi dveřma, cosi zamumlaly, nerozuměla jsem, zajásat jsem však nezapomněla! Joooo, máte je!!!
Pomůcce OrCam MyEye 2.0 říkám všelijak - on, ona, to, kamerka, krabička, nejčastěji však asi nesmyslně, ale prostě  brýle, protože se na obroučky brýlí přichytí a pohodlně se tak používá. Přístroj OrCam váží pouhých 22 gramů, málem by se na něj dalo zapomenout.
Jak dostanete zhora na obroučky brýlí ten magnet, to ať vám prozradí někdo zručnější. Úzký podlouhlý OrCam na něj však snadno přicvakne každý! Zezadu nahmatáte vstup pro mikro usb, ze předu je jako očko 13mpxkamera, z boku  dotyková plocha, která slouží např. k focení textů, zastavení čtení, k úpravě hlasitosti, atd. Někde je ještě ukryté malé kulaté tlačítko, kterým se dostanete do menu, popřípadě OrCam uspíte či vypnete. K tomu je však nutné ho z brýlí sundat.
Informace čtené ženským hlasem se ozývají rovněž z přístroje, nezkoumala jsem však, kde se reproduktorek nachází. Je dost možné, že se dopustím nějakých nepřesností - chci věřit, že tuhle zajímavou pomůcku nevidím naposledy a tak si všechno znovu ověřím!

   Posadili jsme se v kuchyni a dali se do práce. Vyfotit obal knihy a rozpoznat tak, jaké čtení mám před sebou nebylo těžké. Horší bylo načíst správně dvoustranu. Povedlo se to asi na potřetí. Skoro mě to rozplakalo radostí! Úžasné je, že to při troše cviku jde a že ji OrCam pěkně načte celou!
Za hodinku, kterou jsme trávili testováním jsem slyšela instrukce jako správně namiřte prst, ukažte kameře, co má číst. Ale tak, aby ho viděla. Skloňte hlavu! Nekoukejte na mě! Udělejte gesto stop!
To byl malý kámen úrazu - mnozí slepí lidé prostě gesta nepoužívají, možná nějaká svoje. Nejsme k tomu od mala vedení. Taky občas koukáme jinam než máme, trošku stranou. Někdo víc nahoru, někdo dolů. Neodkoukáváme, neporovnáváme. A v dětství leckteré rady bereme jen jako výtky.:)
Kdy poklepat boční panel OrCamu? Kdy použít gesto? Jak skoordinovat ukazující prst s hlavou a kamerou, aby nezabírala jiný můj prst? - což s oblibou dělala?:) Kdybych si nastavila jen automatický režim, nenaučila bych se vůbec nic! Vařilo se to ve mně!
Poznávání barev bylo fiasko. Moje nešikovnost? Špatné světelné podmínky? Neumí Orcam všechno stejně dobře? Stínila jsem mu? Netuším. Barvy jsem vzdala. Někdy příště!
Přepadaly mě chmury. Byla jsem křečovitá. Načetla jsem knihu a dál ji držela zbytečně ve vzduchu. Přerušila jsem gestem čtení a trvalo pár vteřin, než jsem položila ruku na stůl.
Žádný prostor pro kafe a chlácholení! Přesto jsem se dočkala odměny!
Daleko, daleko radostnější kapitola bylo čtení čárových kódů a focení textů na potravinách! To jsem si mohla zajásat. Čárové kódy skenuje OrCam sám, stačí kamerou mířit na zboží- (sklonit k němu hlavu:)) a počkat, popřípadě výrobkem pootočit. Četla jsem si plechovku s džusem, krabici s mlíkem, asi troje různé sušenky- ať nevypadám jako otesánek tak  taky krabičky s lékama. To bych vydržela do večera, protože to nebylo těžké.
OrCam stejně svižně poznává bankovky - české a eura. Měli jsme i 100 švýcarských franků, ty žel úspěch ani zájem přístroje nezaznamenaly!
Zvídavý David nám podal telefon s dlouhou sms zprávou, s tím si brýlky poradily, řekli byste s klidem, spokojeně. Takhle dobře se jim snímá i monitor počítače.
Displej pračky a mikrovlnky se nám přečíst nepodařilo.
Za to brýlky přečetly v pohodě z okna nápis na budově daleko "přes dvě cesty" - prý zhruba 25 metrů.
Ach ouvej, nebyli jsme ještě venku. Nezkoumali cedule u triček. Napadne nás s Davidem dalších tisíc věcí!
   Čas velmi utíkal. Bylo třeba vyřizovat formality ohledně příspěvku od úřadu práce.
Pan Kachel slíbil, že pokud mi úřad pomůcku přizná, znovu se uvidíme - brýlky nejen přiveze, ale líp mě s nima naučí! Ufff! Už tuší, co ho čeká a vyspí se na to!:)
Loučení, pozdravy. "Kdybyste se ocitl v Praze a měl čas navíc, dejte vědět"!
"Dobře, dobře," zasmál se instruktor a odjel domů. I s brýlkama!.(

   V tu chvíli bych si doporučení vážně nedala, ale to jsem si jen pomyslela a doufala jsem, že někdo ve mě věří!
   Mám svého Davida tygra a ten trošku vidí, moc moc mi poradí, spoustu věcí si umí představit líp!
A hlavně - Bůh sám ví nejlíp, co je pro mě dobré a můžu se na něj spolehnout. On je mým zdrojem požehnání i útěchy!
 
   Vím, že reklamy nadsazují, jsou už takové, myslela jsem, že jsem na to připravená. Kamarádka, která přepisovala nahrávku jedné přednášky do textu  říkala, že budu zklamaná a já na ni nedala, proč taky? Byla jsem odhodlaná a pořád jsem, budu bojovat, přesto měla trochu pravdu - docela mě ta předváděčka zchladila, div ne frustrovala. Spíš moje neschopnost používat gesta. dívat se tam kam ukazuju prstem. Správně koordinovat pohyby.
Pan Kachel byl trpělivý, jeho čas však omezený. O sobě jsem si myslela totéž. trpělivá a omezená.
Rozpačitost, překvapení, smutek? Dychtivost, začátky, objevování, zkoumání a tréning... Malé krůčky a radostná vítězství!
Bádání vývojářů, jejich vize, touha pomáhat, malá, podlouhlá věcička, chytřejší než já!:) Nechci se vzdát! Je to ale výzva!
Nejsem rozladěná nebo nevděčná. Setkání s touhle novinkou mě zarazilo i potěšilo. Bylo to jako pohled do zrcadla!
 
   Byla jsem tak strašně soustředěná, že na podstatné věci se vyptával David. Baterka OrCamu v nepřetržitém provozu vydrží pod dvě hodiny a nabíjí se něco pod hodinu. Díky Bohu se dají brýle používat i při nabíjení z powerbanky!
Pomůcka je hodně drahá a hodně konfortní. Neodvažovala bych se posuzovat, pro koho vhodná je a pro koho není. Úplně nevidomí budou mít její používání těžší a budou se s ní trošku déle sžívat.
Díky vstřícnému přístupu distributora firmy OrCam v Čr si pomůcku můžete po telefonické domluvě vyzkoušet doma nebo na některé z přednášek.
Svůj milovaný iPhone určitě nezahodím, nezanevřu ani na jeho aplikace. Odvádí vítečnou práci! Už teď by mě však zajímalo, jakou pro prý „slušivé úzké brýle“ OrCam MyEye 2.0 vývojáři chystají aktualizaci!

2 komentáře:

  1. I já mám tuhle techniku rád. Tušil jsem, že všechna ta videa o nezávislých nevidomých jsou dost nadsazená, ale taky jsem si dovedl představit, jak lze tuhle pomůcku využít. Z mého pohledu je hodně drahá v porovnání s iPhonem, se kterým lze dosáhnout dost podobných výsledků. Jenže: Ono je geniální udělat něco, co je tak snadno nositelné, co je vždycky poruce, co funguje v automatickém režimu aniž by to člověk musel tahat z kapsy nebo kabelky, čemu se nemusí spustit ta nebo ona aplikace. OrCamu fandím!
    Pravda je, že lidé nevidomí od narození budou mít problém. Není úplně jednoduché naučit se, že když čtu nápis na obchodě přes ulici, nemusím zvedat hlavu, ale když stojím od obchodu metr, je úhel mezi mnou a nápisem daleko větší a už je nutné dívat se nahoru. Ale kolik věcí už jsme se museli naučit? Věřím, že je to o vůli a trpělivosti. Myslela sis, že někdy budeš obsluhovat dotykový telefon? Dneska víš, že to jde a že je to poměrně snadné. Takže hlavu vzhůru (nebo tam, kam bude potřeba)! Tygr se těší na vyučování! #All4MySquirrel

    OdpovědětVymazat
  2. Já jim taky velmi fandím! Budeme průkopníci, jako oni, jo?! Ještě jsem nezakládala rubriku věci, které nemám, hurá! A pamatuješ, jak jsme o brýlích četli a hned jsme snili o tom, jak nám budou číst titulky? Však se jednou dočkáme! Hlavně, že mám o čem psát a je blízko můj učitel, fotograf a tygr!

    OdpovědětVymazat